Maanantai, 12.6.

0051. Kylmä. Luin monta sivua saksaksi. Katselin, kun kotilo kulki asvaltin poikki. Junia kulkee. Ötököitä kulkee. Toivottavasti Timo nukkuu. Poliisiauto kävi äsken tässä pyörähtämässä.

0342 Timo kirjoittaa. Edelleen Doverissa junaa odottamassa. Tiitin vuoro nukkua. Olen lukenut toista tuntia Lolitaa, loppuu kohta. Kuuntelen kolmen tai neljän linnun järjestämää komeaa konserttia. Kylmä minunkin on, vaikka ylläni onkin kaksi takkia ja jalat ovat makuupussissa. Tiiti nukkuu sikeän oloisesti vielä reilun puoli tuntia.

0955 Lontoossa toimistopalatsin edessä fish & chipseillä. Talojen yllä näkyy joku kirkko tai palatsi, Westminster Abbey kuulemma.

Lähdimme Doverista 0442-junalla Victorian asemalle. Juna oli varsinainen stop-trein, mutta mikäs siinä, ei ollut kiire, ja junassa sai nukkua. Yö muuten sujui hyvin rauhallisesti, 2h 10min unta katkoksitta teki terää. Jo aiemmin mainittu kotilo kiipesi kahdesti Timon makuupussille. Näin matkailu-unia. Victorian asemalla kaikki oli kiinni. Yritimme etsiä puhelinluetteloita löytääksemme Bob Barryn, Timo jopa soitti numerotiedusteluun. "Too many Barrys." Kuinka arvasimmekaan? Kotoa kukaan ei vastannut, olisin komentanut ne soittamaan Vuokolle kotiin (Vuokko Tiitin englanninopettaja, Bob hänen Lontoossa asuva miehensä).

Kävimme kysymässä Seer Greenin asemaa, jonka lähellä sijaitsee halpa nuorisomaja, mutta kukaan ei ollut kuullutkaan siitä. Lauri Nurmen antama hostellikirja on kai ostettu pilailukaupasta, kun siinä mainitaan olemattomia paikannimiä. Johonkin kummaan meitä neuvottiin menemään kolmella junalla. Yhdellä jaksoimme ajella, mutta tulimmekin takaisin ja purimme rinkat lokeroon 4 GBP/24h. nyt kuljemme kevyin rinkoin nähtävyyksiä katsellen - ja ehkä saamme lukea Hesarin Suomen suurlähetystössä.

1134 Suomen suurlähetystö. tulimme tänne puiston halki, näimme ratsuparaatin ja pakettiin pistetyn hienon rakennuksen. Buckinghamin palatsin edessä seisoi pari pihvinsyöjää, mahtoi olla kuuma lakit päässä auringossa.

Timo kaupunkisuunnisti meidät suurlähetystökortteliin, ja tuttu Suomen leijonalippu tervehti meitä. Hesarit olivat ikävä kyllä vanhoja.

2002 Piccadilly Circus, Burger King. Emme löytäneet muita ruokapaikkoja kuin tämän ja miljoona lautas- ja pöytäliinaista eliittiravintolaa. Ruoka teki joka tapauksessa hyvää.

Vähän kahdentoista jälkeen pääsimme Natural History- ja Science Museumien luo (museumien on monikon genetiivi sanasta museuma). Tällä kertaa kohteeksi muodostui Science. Vietimmekin siellä sitten vaivaiset viisi ja puoli tuntia. Ensimmäiseen kerrokseen taisi upota puolet koko ajasta, siellä kun oli höyrykoneita ja avaruutta.

Palvelualttiuden huippu iski meitä vastaan, kun raahasimme kevennettyjä rinkkojamme pitkin ensimmäistä kerrosta. Setä museovahti kysyi, haluaisimmeko ehkä sittenkin käyttää maksuttomia säilytystiloja. Halusimmehan me.

Ensimmäisen kerroksen jälkeen jouduimme huomaamaan, ettemme millään voi tutkia kaikkea. Kemianteollisuusnäyttely ei antanut mitään, matemaattiset muodot sen sijaan olivat hyvin kiehtovia. Minua alkoi jossain kohtaa heikottaa, Timo tonki tietokonepuolta: "Reikäkortti on hieno, bitti on tavu, tekstiä ei voida vielä tunnistaa, katso, hieno binaari."

Yläkerran lento-osastoa ennen tutkimme radioita ja puhelimia. Radioamatöörivitriinissä oli TR:n kahden metrin Yeasui, HF-rigi ja CB-vehkeitä (niistä tosin kerrottiin epäamatöörimäisyys) sekä pitkä selostus hamitoiminnasta kuunneltavissa luurista. Yläkertaan (3.) suostuin lähtemään osaksi sen vuoksi, että siellä luvattiin olevan radioamatööriaseman. Eipä ollut, mutta Timo katseli lentokoneita. Oli hienoja 2. maailmansodan laitteita, Spitfirestä otin kuvankin. Autogirokin nähtiin.

2206 Eustonin asema. Nukkumapaikka Glasgowiin maksaa 77 puntaa, ja junaan on pakko varata sellainen. Pitäisi kai mennä katsomaan toista asemaa ettei jouduta tutimaan asemalla.

Science Museumiin vielä palatakseni, alakerrasta löytyi huippumielenkiintoinen kodin vempainten näyttely. Sen ehdoton etu oli toiminnallisuus: pyöritä pesukonetta, tee sähköä kasettisoittimelle (5W), lampulle (60W), leivänpaahtimelle (100W). Pääsimme museosta ulos vasta vähän yli puoli kuusi, silloin ei enää päässyt maksutta Natural Historyyn. Science Museum oli todella hintansa arvoinen!

Kävelimme Hyde Parkin läpi kohti Piccadilly Circusta pizzapaikkaa etsien. Alue osoittautui parempien ihmisten asumoksi, ja silloin tällöin tuntui, että emme aivan sopineet katukuvaan hotellin frakkiportsarin ja puolen miljoonan markan autojen kanssa.

Kurre puistossa.

Piccadillyllä siis söimme ja tapasimme siinä sivussa kolme kielikurssimatkailevaa suomalaistyttöä. Ihmettelin jossain vaiheessa ennen kansalaisuuden varmistumista, miksi mahdan kuulla niin paljon suomen sanoja tyttöjen pöydästä.

Kuljimme sitten Regent Streetiä Harrodsia ja Hamleysiä etsien, mutta löysimme vain jälkimmäisen. H&M oli näemmä avannut Regent Streetille ison myymälän, pitää mainita siitä seuraavalla kerralla, kun joku puhuu pahaa H&M-sta.

Mortimer Streetillä Timo havaitsi hassun tietokone-tulostus-nettipaikan ja kysäisi hintaa. Eivät halunneet kuin tietää nimen. Poika tiskin takana kirjoitti "a with two dotsin" "A.." ennen kuin Timo ehti hätiin. Luimme mailimme, ja minä raportoin kotiväelle, Timo Bemmulle ja Boloznalle sekä Marcolle.

Melkein Eustonin asemalla tuli vastaan iso kauppa, jossa oli hyvät valikoimat (leipää lukuunottamatta) ja uskomattoman halvat hinnat. Koukkaamme huomenna sitä kautta ennen kuin lähdemme kaupunkikävelemään.

Nyt herätän torkkuvan Timon, pitää näet mennä katsomaan toista asemaa.

2345 King's Cross, se "toinen asema". Junassa, joka teknisen vian selvittyä jatkaa Leedsiin. Tulimme asemalle ihmettelemään junia, joiden aikatauluissa ei ollut yhtään pakollista paikanvarausta. Katsoimme junan, joka kulutti matkaansa mahdollisimman paljon aikaa. Hetken riemuitsimme pääsevämme Glasgowiin, mutta juna olikin saapuva eikä lähtevä. Eräs juna jonnekin H:lla alkavaan paikkaan olisi ollut perillä 0330, mutta se aloittaakin liikennöinnin vasta parin viikon päästä.. Matka Leedsiin kestää kolmisen tuntia ja takaisintulo samaten, joten saamme melkein riittävästi unta. Ehkä Marcon luona Italiassa saamme nukkua pitkään. Heinänuha on muuten ollut koko päivän, söimme Duactiakin. Tämänhetkinen vaunumme on E.

2357 Kuuluttivat juuri, että junaa pitääkin korjata kunnolla. Aina parempi meille.