THE GATHERINGIN VANHAN JA UUDEN VERSION VERTAILU (01/1999) ---------------------------------------------------------- Tässä nyt lopultakin jo kauan lupaamani teurastus siitä, mitä eroa on Babylon 5:n alkuperäisellä pilotilla, The Gatheringillä, ja sen uudella leikkauksella, joka esitettiin ensimmäistä kertaa USA:ssa tammikuussa 1998. Ennen varsinaista tarkka-analyysiä pari sanaa versioiden yleisilmeestä ja siitä, miksi uudelleeneditointia edes tarvittiin. Historiatiedot perustuvat JMS:n vuosien varrella kirjoittamiin news-artikkeleihin. Kun The Gathering kuvattiin, otti JMS ohjaajaksi Richard Compton -nimisen hepun. RC ohjasi ja leikkasi TG:n JMS:n mielestä hitaaksi, ja siten, että monet JMS:n (ja minunkin) mielestä parhaat henkilökohtaukset on pudotettu kokonaan pois. Tämä on pääsyy, miksi JMS halusi leikata koko roskan uudelleen. Hän olisi tämän Executive Producerina (vastaava tuottaja) voinut tehdäkin, mutta omien sanojensa mukaan hänellä ei vielä riittänyt rohkeus moiseen, koska oli kuitenkin leikkauspöydän takana aloittelija, ja koska RC tuntui olevan niin kovin varma asiastaan. (RC oli myös itse sarjan alussa sekä ohjaajana että leikkausvastaavana, kunnes JMS:n ja hänen erimielisyytensä alkoivat kulminoitua "And the Sky Full of Starsin" leikkauksesta. TV:ssä nähty versio Skysta on JMS-leikkaus, ja pian JMS antoikin RC:lle kenkää.) Jälkeenpäin JMS kiristeli pitkään hampaitaan pilotin hukattujen kohtausten takia, ja piti pitkän aikaa valmiutta editoida se uudelleen. Ja kun TNT osti sarjan kanavalleen, sai JMS kiristettyä rahoituksen pilotin uudelleenkäsittelyyn. Uudessa leikkauksessa lähes joka kohtauksesta on leikattu pois sekunti sieltä ja toinen täältä, yleensä dialogia poistamatta mutta sitä tiivistäen ja maisemakuvia vähentäen, ja näin vapautuneella usean minuutin ajalla on tarinaan laitettu kokonaan uusia kohtauksia. Uudessa versiossa on myös jonkun verran uutta CGI:tä (tietokonegrafiikkaa), jolla muutamia kohtauksia selvennettiin ja saatiin vastaamaan paremmin sarjaa. Esimerkiksi alkuperäisen pilotin aikana ei ollut starfuryjä, mutta tässä uudessa versiossa niitä pörrää aseman ympärillä. Joitain kuvakulmia on tutuissakin kohtauksissa vaihdettu. Kun kerran TG:tä muutenkin tehtiin uusiksi, antoi JMS Christopher Franken säveltää siihen uuden musiikin. Jo pelkästään muuttuneen rytmityksen takia tämä olisi ollut tehtävä, vaikka alkuperäinen musiikki ei olisikaan ollut ihan niin karmeaa kuin se oli. Mikä sitten on lopputulos? Minun mielestäni uusi TGSE on paljon parempi kuin alkuperäinen TG. Se ei ole erinomainen, ehkä keskinkertaista 1. kauden jaksoa vastaava, mikä kuitenkin on huomattavasti parempi kuin olla sarjan noin kolmanneksi huonoin jakso Infectionin ja TKO:n jälkeen. Uskon myös, että Sinclairiin olisi alussa suhtauduttu eri tavalla, jos tämä versio olisi esitetty Suomessa (mikä tietenkin olisi ollut mahdotonta). Sinclairilla on yksi kokonaan uusi vakava kohtaus ja hänen parasta kohtaustaan on huomattavasti pidennetty ja sen sävy on saatu synkemmäksi. Uskon, että tämän version jälkeen valitukset Sinclairin koiranpentuhymystä olisivat jääneet vähiin. Samoin Takashimaan olisi luultavasti suhtauduttu paremmin TGSE:n perusteella. Eräs Warner Brosin Iso Pamppu nimittäin sai aikanaan päähänsä, että Takashima puhui liian miehisellä äänellä, joten hänen näyttelijänsä sai piipittää suuren osan vuorosanoistaan uudelleen. JMS yritti vastustaa tätä päätöstä, mutta Iso Pamppu esitti hänelle kysymyksen tyyliin: "Haluatteko että tämä julkaistaan vai ei?", mihin JMS sitten sai lopettaa vastustuksensa. Kyseinen Pamppu ei kuitenkaan enää ole WB:llä hommissa, joten JMS palautti alkuperäisen äänen TGSE:hen. Vertailussa on merkitty aikakoodit, joista vasemmanpuoleinen on TG:lle ja oikeanpuoleinen TGSE:lle. Sisennys näkynee väärin niille, jotka lukevat nyyssinsä suhteellista fonttia käyttävällä WWW-selaimella. TG:n aikakoodit tulevat Suomen TV 2:sta nauhoitetusta versiosta, ja TGSE:n USA:n TV:stä nauhoitetusta kasetista, josta on mainokset poistettu. Jälkimmäisiin on tehty 4% nopeutus, mikä saa ajat vertailukelpoisiksi Eurooppa-version kanssa, jos sellainen joskus julkaistaan. Niissä kohdissa, jossa kohtausten järjestys on muuttunut, on käytetty TGSE:n järjestystä. TG TGSE Kommentti 0:00 0:00 London alkupuhe, josta SE-versiossa puuttuu viittaus aseman viimeiseen komentajaan. 2:10 1:50 Michael Garibaldi soittelee Jeffrey Sinclairin perään. TGSE:ssä Laurel Takashima kertoo, että JS on ratkaisemassa turistiongelmaa. Hän myös kertoo toivovansa, että tällä kertaa kävisi paremmin kuin viimeksi. 2:00 Tapaamme JS:n ensimmäistä kertaa TGSE:ssä. Hän ottaa puhutteluun miehen, joka katsoo erilajista naista sillä silmällä, ja kehottaa miestä pysymään sallittujen lajien listalla. Mies kysyy, onko JS jokin kiihkoilija, mihin JS vastaa kertomalla kyseisen lajin naaraiden syövän kumppaninsa parittelun jälkeen. Mies luo uuden katseen naiseen, mutta aivan eri silmällä. 2:30 Del Varner tulee sisään tullista. Jonossa on monia muukalaisia ja mm. vaalea, kähärätukkainen mies, jota näyttelee William Hayes. WH on kuuluisa siitä, että hän jäi aikanaan Turkissa kiinni huumeiden salakuljetuksesta, pakeni, ja kirjoitti siitä kirjan nimeltään Keskiyön pikajuna (Midnight Express), joka sovitettiin erinomaiseksi elokuvaksi vuonna 1978, ohjaajana Alan "Pink Floyd's The Wall" Parker ja käsikirjoittajana nuorehko Oliver Stone. 3:00 2:50 MG osoittaa JS:lle "That's her". JS tapaa Lyta Alexanderin, jolta kysyy ID-korttia ja alkaa selittää sääntöjä. TGSE:ssä kesken keskustelun havaitaan toisaalla kähärätukkaisen miehen kantavan pölyksi (dust) kutsuttua huumetta. Ennen kuin kukaan ehtii tehdä mitään, mies kaappaa taskustaan aseen ja ottaa naisen panttivangiksi. MG aikoo komentaa miehensä ampumaan kaapparin, mutta JS sanoo tälle, ettei halua kenenkään sivullisen vahingoittuvan. MG:llä on kädessä pikkuase, joka näyttää vähän pieneltä Enterpriselta ja huomattavasti käyttökelvottomammalta kuin sarjassa myöhemmin nähdyt PPG:t. JS menee hitaasti miehen luokse keskustelemaan ja näyttää olevansa aseeton. Hän kertoo, että mies voi vielä pelastaa nahkansa, koska kukaan ei ole vahingoittunut. JS lupaa päästää miehen menemään, jos nainen vapautetaan. Samalla JS muistuttaa, että vaikka mies pääsisikin ampumalla tullista läpi, hän ei pääsisi asemalla pakoon. Pienen tuijotuskisan jälkeen mies päästää naisen irti ja MG ottaa häneltä niin aseen kuin rintataskussa olevan pölypussin. JS sanoo vielä tylysti, että asemalla on kaksi sääntöä: ei pölyä, eikä aseita, ja komentaa miehen matkoihinsa. JS palaa LA:n luokse, joka vielä katsahtaa taakseen järkyttyneenä näkemästään. Tämä katsekohtaus on TG:ssä mukana, mutta siinä LA muka kääntyy katsomaan Del Varneria. TGSE:ssä taas Del Varner näytetään katsomassa poistuvien LA:n ja JS:n perään. 4:20 6:10 G'Kar vs. LT asetarkistuskohtauksessa. 5:10 7:00 JS ja LA menevät muukalaissektorille. Tätä kohtausta on lyhennetty selvästi, ja kaikki otukset näyttävät kuvakulmat poistamalla vaikutelma eläintarhasta on saatu poistettua. Näin yksi tv-elokuvan kolmesta kiusallisesta kohtauksista on saatu pois listalta. Molemmissa versioissa LA kysyy, miksi Babylon 5 on nimenomaan 5:s. Missähän LA on ollut viimeiset 10 vuotta! Ikävä kyllä JS:n legendaarinen lause: "Sooner or later everyone comes to Babylon 5" on mennyt lyhennysten mukana. 9:20 Lääkäri Benjamin Kylen, MG:n ja JS:n keskustelu vorloni Koshin tulosta asemalle jatkuu pidempään. 8:00 9:40 Murtautuja-alus siirtyy kiinni Babylon 5:een. Kohtaus, mukaan lukien CGI, on identtinen alkuperäisen kanssa. 8:20 10:00 JS ja Delenn keskustelevat ensimmäisen kerran kivipuutarhassa, TGSE:ssä Delennillä on yksi sinänsä merkityksetön rivi enemmän. 11:50 13:30 Ed Wasser, joka näyttelee C&C-upseeri Guerraa, nähdään ensimmäisen kerran kohtauksessa, jossa Koshin aluksen huomataan tulevan portista. Kohtaus on sama molemmissa versioissa. 12:10 13:50 Del Varner saa vieraan. TGSE:ssä näkyy selvästi takaraivosta, että tulija on minbaari. 12:30 Kohtaus, jossa JS, MG ja LT keskustelevat Koshin tulosta ja pohtivat London saamista mukaan, on poistettu. Sääli sinänsä, tämä oli yksi harvoista hyvien kohtien poistoista. 13:20 14:10 Paljon kohtauksia, joissa on tehty vain pientä nopeutusta leikkaamalla nipsaus aina välillä kuvanvaihtokohdasta, jolloin dialogista tulee tiiviimpää: JS:n tyttöystävä Carolyn Sykes soittaa. G'Kar ilmoittaa LT:lle sallivansa sittenkin tarkastajien tehdä työnsä. MG löytää London kasinolta ja pyytää tätä tulemaan vastanottamaan Koshia ajoissa. LA lukee liikemiehen ajatuksia neuvottelussa. G'Kar aloittaa keskustelun LA:n kanssa. 19:30 G'Karin pyyntö kytkeä huuliltalukijoiden suosima äänisuojakenttä päälle on poistettu. Tämän jälkeen kohtaus jatkaa molemmissa versioissa normaalia kulkuaan siihen asti, kunnes alkaa pohdiskelu parittelun moraalisesta puolesta, joka puuttuu TGSE:stä. Kohtauksen päättävä G'Karin viimeinen kommentti tajuissaan olosta ja nautintokynnyksistä on molemmissa versioissa mukana. 21:40 Del Varnerin näköinen mies, joka lähtee hytistä puuttuu TGSE:stä. 21:50 21:30 Koshin astumista käytävään nopeutettu n. 30 s. Sinclairin hissijumi ja Koshin löytäminen vähän nopeampia. BK:n, JS:n ja LT:n keskustelusta medlabissa leikattu taukoja pois puoli sekuntia tai sekunti lähes joka saumassa. JS juttelemassa senaattorin kanssa MG:n kuunnellessa sivusta kutakuinkin koskematta. JS löytämässä CS:n vuoteestaan kutakuinkin ennallaan. BK:n keskustelu tietokoneen kanssa lähes kokonaan poistettu ja näin säästetty lähes minuutti: vain koneen julistama kuolemantuomio kuullaan. BK ja JS keskustelevat tilanteesta. 32:00 29:36 G'Karin ja Delennin taikasormuskohtaus on saanut vain muutaman parin sekunnin leikkauksen. Tämä TG:n kolmas kiusallinen kohta on siis vieläkin paikallaan. 35:00 BK kuuntelee tietokonetta Koshin tilasta, mikä puuttuu TGSE:stä. 35:30 32:30 MG etsii London käsiinsä ja vaatii tältä alibia. Pitkä kohtaus, johon liittyy London turhautunut "nice shark, pretty shark" -mutina, on säilynyt alun esittelyn lyhentymistä lukuun ottamatta sellaisenaan. 36:30 LT soittelee huilua hytissään, kun rättiväsynyt BK tulee käymään kylässä. Hän kertoo pysyneensä jo pitkään pystyssä stim-piristeiden avulla. Auttaakseen LT tarjoaa BK:lle kahvia. Aitoa kahvia. BK hämmästelee tätä, joten LT kertoo, kuinka on vallannut itselleen pienen nurkan vesiviljelmiltä tätä varten. Koska omien ei-hyötykasvien kasvatus on ehdottomasti kiellettyä, BK saa kahvia vain, mikäli pitää suunsa kiinni, minkä BK epäröimättä lupaa. 39:40 37:40 BK jatkaa kertomustaan siitä, miten huonossa jamassa Kosh on. Kohtauksen lopussa on pari riviä enemmän siitä, miten "hänet" (she) pitää saada suostuteltua hommaan mukaan. 41:30 40:00 LT ja BK painostavat "häntä", eli LA:aa luotaamaan Koshin. LA suostuu pienen taivuttelun jälkeen. 41:10 TGSE:ssä LA kysyy BK:lta, miten todennäköistä on, että Kosh muistaisi luotauksesta mitään toivuttuaan. BK sanoo Koshin olevan sen verran sekaisin, ettei luultavasti muista mitään. LA kysyy, onko BK varma siitä, minkä BK kieltää. 41:20 TGSE:ssä MG:llä ja JS:llä on kohtaus keskussukkulassa, jossa MG kertoo, että vain yhdellä henkilöllä ei ole alibia, JS:llä. Keskustietokoneen mukaan hissejä ei ole ollut rikki. JS kysyy, uskooko MG hänen olevan syyllinen. MG sanoo, ettei usko vielä mitään. JS toteaa, ettei haluaisi olla syyllisen housuissa, kun totuus selviää. 42:40 42:10 B5:n kylkeen kytketyn luotaimen happivuoto havaitaan. Kohtausta ei muutettu. 43:00 42:30 LA luotaa Koshin. Kohtausta on tiivistetty käytännöllisesti katsoen joka saumasta, mutta se toimii edelleenkin. Kun LA näkee Koshin muistikuvat, on eroja TG:hen pituuseron lisäksi parikin. Ensin, kun Kosh mittailee JS:ää ylös ja alas, Kosh ajattelee hieman hämmentyneen kuuloisena "Entil'zha Valen" (vorloninkielellä?) tulkkikoneen äänellä. Ja kun Kosh päättää kätellä JS:ää, hänen (sen?) kätensä hohtaa, mikä tietenkin on yhteneväisempää muun Koshista näkemämme kanssa. LA kertoo nähneensä JS:n olevan murhaaja, kun tämä tulee ovesta sisään. 48:40 46:00 Senaattori kertoo JS:lle, MG:lle ja LT:lle, että JS vapautetaan tehtävistään tutkimusten ajaksi kohtauksessa, joka on TGSE:ssä vaihdettu aiempaan. 48:00 47:40 B5:n kylkeen kiinnittynyt tunkeutuja ampuu huoltobotin. CGI:t alkuperäiset. 47:40 48:00 DV2 skannaa LA:n käsiskannerillaan. Kohtaus ennallaan. 48:20 48:20 Huoltomies Eric tapaa onnettomuudekseen DV2:n, jonka luulee tuntevansa ja saa maksaa tästä hengellään. 50:30 48:30 Ensimmäinen oikeudenkäynti JS:ää vastaan pidetään. Editointi on muuten kutakuinkin sama, mutta TGSE:ssä G'Karin "No further questions" tulee paljon pehmeämmällä ja miellyttävämmällä äänellä. 53:00 50:20 JS ja MG keskustelevat Londosta ja DV:stä kohtauksessa, joka aloittaa seuraavan eri järjestyksessä olevien kohtausten sarjan. 52:20 51:50 Londo ja G'Kar keskustelevat tulevasta äänestyksestä, jota TGSE:ssä on lyhennetty alusta reippaalla kädellä. 54:30 52:00 Äänestystä alustava G'Karin alkupuhe on pidempi, ja se korostaa vielä enemmän G'Karin pointtia, joka on se, että oikeudenkäynti pitää antaa Vorlonilaan. Tämä kanta voittaa 3-2: narnit, centaurit ja vorlonit vastaan Maan vastustus ja Minbarilan pidättäytyminen. Seuraa kourallinen kohtauksia, joissa on vain pieniä nipsaisuja. Garibaldi löytää DV:n uiskentelemasta, minkä kohtauksen lopusta on lyhennetty 10 s. MG ilmoittaa JS:lle lääkärintuvalla menettäneensä ainoan johtolankansa ja kertoo tälle myöhemmin käytävillä epäilevänsä kykyään hoitaa tilannetta, ja kuulee JS:n rohkaisupuheen. 57:10 TGSE: CS soittaa Delennin ovikelloa ja haukkuu tämän pataluhaksi. Puheen pointti on suunnilleen seuraava: "JS pitää sinua ystävänään ja tekee kaikkensa sinun ja tämän aseman puolesta. Silti juuri sinä hetkenä, kun hän sinua eniten tarvitsee, et ole tehnyt yhtään mitään." Delenn vastaa, ettei hänellä ole ollut kaikkia tosiasioita tiedossaan, mihin CS vastaa, että omatunto Delenniltä puuttuu eikä faktoja. Delenn jatkaa pyytämällä anteeksi ja kertomalla, että hänen hallituksensa on antanut Sinclairin suhteen ehdottoman ohjeen vain tarkkailla. Kun CS kysyy: "Tarkkailla mitä?", Delenn vain mulkaisee takaisin synkästi. 1:00:00 58:10 G'Kar tapaa LA2:n kohtauksessa, jossa esitellään kiduksia ja joka aloittaa vielä yhden järjestystä muuttaneiden kohtausten sarjan. 59:40 58:40 LT:lle ilmoitetaan huoltobotin kadonneen. 1:00:30 59:00 MG panee London ahtaalle tämän äänestä. Londo pyytää anteeksi, mutta kertoo äänestäisivänsä samalla lailla vaikka tietäisi, miten käy. 1:01:40 Ehkä koko TGSE:n paras pidennetty kohtaus alkaa siitä, kun JS kaivaa vaatelaatikkoa, jonka pohjalta löytyy rasia. JS avaa rasian, jossa näytetään lähikuvassa JS:n Linjalta saama mitali. JS katsoo mitalia hetken, murtuu, ja paiskaa sen suljettuine rasioineen seinää päin juuri samalla hetkellä kun CS tulee sisälle. CS melkein lähtee pois, mutta JS pyytää tätä jäämään. JS kertoo, kuinka voimattomaksi tuntee itsensä. Jos hän olisi vain oman aluksensa puikoissa ja vastuussa vain omasta itsestään, hän panisi tuulemaan. CS kysyy, millaisen kuvan JS haluaa antaa ihmisistä. Sellaisenko, että maalainen ei taistele puolestaan? CS jatkaa sanomalla JS:n olevan aivan kuin pelkäisi rikkovansa kauluslaattansa, ja ettei tämän pitäisi antaa ristiinnaulita itseään. Hän nostaa lattialta rasian, avaa sen... 1:03:10 1:02:40 ... ja hämmästyy nähdessään Linjan kunniamitalin (huomaa, kuinka miehinen CS:n käsi on TG:n lähikuvassa. Se on sama lähikuva, joka TGSE:ssä näytettiin minuutti sitten, ja käsi on JS:n). JS aloittaa kertomuksensa Linjan taistelusta, joka on editoitu lähes samanlaiseksi, paitsi että TGSE:ssä CS:llä on pari "I'm sorry" -tyyppistä välikommenttia, ja tietenkin Requiem for the Line -teema soi taustalla hiljaa. Lisäksi JS:n kertoessa taustalta kuuluu lauseiden välissä hiljaa "And the Sky Full of Stars" -jaksossa kuultua dialogia taistelusta. JS kertoo kadonneesta 24 tunnistaan, ja että taistelu voitettiin vain, koska ihmisten annettiin voittaa. 1:05:20 TGSE:ssä JS jatkaa seuraavasti: "Meitä kohdeltiin kuin sankareita, mutta olimme pelkkiä huijareita." Kun CS vastustelee tätä ajatusta, JS jatkaa kertomalla kuinka hänen koko joukkueensa kuoli Linjalla ja kuinka hän ei anna sen tapahtua uudelleen. CS lohduttaa JS:ää muistuttamalla tätä siitä, että kaikki ovat tulleet B5:lle tietäen vaaran, ja että tämän ei pidä antautua ilman taistelua. "Tee se, minkä tiedät olevan oikein!" JS, joka on ollut suupielet tiukasti alaspäin koko kohtauksen ajan, saa aivan kevyen hymynkareen tapaisen aikaiseksi ja halaa CS:ää. Helpottuneen halauksen jälkeen hän heittää takin päälleen ja painelee ovesta ulos. "Minne menet?" kysyy CS. "Hakemaan vastauksia." (Kohtaus, joka TG:ssä kesti 2:30, on pidentynyt TGSE:ssä tasan 5 minuutin mittaiseksi, ja tämä materiaali on mielestäni koko elokuvan parasta antia: se selittää JS:n kuolemantahdon ja vakavoittaa hahmoa valtavasti.) 1:05:40 1:06:40 LA2, BK, JS ja LA kohtaavat sairastuvalla. LA2:ta ammutaan. JS ja MG tutkivat murtautuja-aluksen jämiä. Versioiden välillä ei juuri eroja. 1:09:10 1:10:10 JS, MG ja LT oppivat vaihdokasverkosta DV:n kämpässä. Versioiden välillä ei juuri eroja. 1:11:10 1:12:10 Vorlonien alukset tulevat hyppyportista. Tässä kohtaa CGI:tä _ei_ ole renderöity uudelleen, ja alukset tulevat näin ollen väärän värisestä (oranssista) portista sisään. JS ja MG lähtevät vaihdokkaan perään. Vaanimista on TGSE:ssä lyhennetty. MG:tä ammutaan ja JS jatkaa matkaansa yksin, jolloin... 1:13:20 ... TGSE:ssä DV-pukuun pukeutununeet jalat ilmestyvät kuvan etualalle G:n lojuessa maassa. 1:12:40 TG:ssä JS vaanii vaihdokasta. 1:13:30 TGSE:ssä ovi sulkeutuu JS:n takana, joka tajuaa, ettei MG enää olekaan takanaan, juoksee G:n luokse kaapaten samalla hengitysmaskin ja löytää G:n lähes tajuttomana CO2-puolelta (jos tajusin oven tekstin oikein). Kun JS yrittää raahata tukehtumassa olevan MG:n paikalta, ilmestyvät DV:n housut ja takinselkä taas kuvan etualalle ja DV2 riistää JS:ltä maskin. JS jää yskimään, mutta samaan aikaan Delenn, joka ilmeisesti juuri on saanut hallitukseltaan tiedot DV2:n oikeasta olemuksesta (mikä mainitaan myöhemmin), säntää ovesta sisään, nappaa kevyesti MG:n harteilleen, ja JS juoksee viimeisillä voimillaan Delennin perässä ilmalukkoon. Päästyään ilmalukosta JS jatkaa DV2:n etsintämatkaansa Delennin jäädessä tarkkailemaan MG:tä. 1:13:40 1:14:40 LT vaatii, että JS:n kameran kuva pitäisi välittää vorloneille, jotka alkavat käydä uhkaaviksi. Samalla hän käskee laittaa puolustuslinjat päälle, ja TGSE:ssä nähdään, kuinka pari tykkiä tulee ulos aluksen kyljestä (näyttää kovasti Signs and Portents -kuvamateriaalilta). 1:13:50 1:14:50 JS ampuu, vaanii lisää ja ampuu taas. Sitten taas vaanitaan, sitten nyrkkeillään (TGSE:ssä huomattavasti vähemmän aikaa) ja lopulta JS paiskaa vaihdokkaan sähkökaappiin. "There is a hole in your mind" ei kuulosta TGSE:ssä elektronisesti käsitellyltä, ja JS:n pako osastolta on editoitu eri lailla. Asemaa pidetään kasassa suihkuttelemalla se takaisin radalleen. MG tulee Delennin kanssa (TGSE:ssä Delennin paikallaolossa tässä kohden on siis jopa jotain järkeä) ja alkaa kevyempi jutustelu. TGSE:ssä JS:n kommentti: "Coffee, two sugars, and aspirin" jatkuu toistolla "Lots and lots of aspirin" JS:n kävellessä pois. 1:18:10 1:18:50 JS hyvästelee CS:n. Esimerkkinä pienistä eroista kerrottakoon, että CS:n poistuvaa sukkula näytetään TGSE:ssä viiden sekunnin ajan. Sairastuvalla BK, LT ja JS toteavat Koshin paranevan. Delenn saapuu paikalle ja pyytää JS:ltä anteeksi, ettei puuttunut asiaan aikaisemmin ja antaa JS:lle datalevyn, josta löytyy Delennin hallitukseltaan saamat tiedot murhaajasta. JS ja Delenn poistuvat... 1:21:20 ... jättäen TGSE:ssä LT:n ja BK:n kahdestaan. LT kysyy, millaista oli nähdä vorloni. BK ei oikein osaa tai ei halua selittää, mutta yrittää kertoa saaneensa jonkinasteisen valaistuksen. Hän kertoo, että nyt, kun on nähnyt vorlonin, ei mikään enää ole samaa. 1:20:40 1:22:00 G'Kar ja JS käyvät pienen keskustelunsa syyllisistä, nanoteknologiasta, ja PIIP PIIP -äänestä, mihin Londo ja MG pääsevät osallisiksi. Kun JS kertoo MG:lle, miten asiat todella ovat, ja kun he spekuloivat sitä, miten olematonta nanolähetintä etsitään, sanoo MG TGSE:ssä "On joitain päiviä, jolloin suorastaan rakastan tätä työtä." 1:25:10 1:26:50 Koshin virallinen tervetuloseremonia pidetään. 1:25:50 1:27:30 Delenn ja JS käyvät keskustelunsa mm. mielessä olevista aukoista ja minbaariloukkauksista kivipuutarhassa. 1:28:10 1:29:50 "Babylon 5 is open for business." Lopputekstit ovat TGSE:ssä mustaa taustaa vasten samalla fontilla kuin sarjassakin. 1:29:20 1:30:40 Warner Brosin logo päättyy. TV-elokuvat ovat lopussa. - Leopold -- Tosikissamme oli tunnettu oveluudestaan ja sen tapana oli jopa hengittää tavalla, joka pani epäilemään, että se oli varastamassa ilmaa. -- Terry Pratchett, Tosikissa ei kirppuja kiroile (1989)