AD&D Feyhawk esittely


AD&D Feyhawk

AD&D Feyhawk on tavallaan jatkoa vuosina 94-95 pelauttamalleni AD&D Veluna kamppikselle, mutta käytännössä Feyhawkilla ei ole mitään muuta yhteistä Velunan kanssa kuin GM ja säännöt. Sekä pelaajat että hahmot ovat vaihtuneet, kampanjamaailma on nyt AD&D:n alkuperäinen "kotimaailma" Greyhawk. Edesmenneessä Veluna-kamppiksessahan pelimaailmana oli mun oma viritelmäni, joka kyllä muistutti paljon Greyhawkia.

Päätin luopua oman maailman kehittelystä, kun huomasin että Greyhawk oli herännyt uudestaan henkiin TSR:n hajottua ja Greyhawkin kehitystyön siirryttyä pois T$®:n tiukasta ja naurettavan "poliittisesti korrektista" kontrollista Wizard of the Coastin ja innokkaiden AD&D:n pelaajien haltuun. WWW-seiteistä kuten Codex of Greyhawk löysin yllättävän laadukasta Greyhawk-materiaalia. Harrastajien kokoama tai kirjoittama materiaali osoittautui paljon paremmaksi kuin TSR:n viralliset AD&D 2nd Edition julkaisut, jotka olivat puljun loppuaikoina lähinnä rahastusta hyvin heppoisella sisällöllä. Ja parastahan tässä kaikessa on se, että Greyhawk materiaali oli yht'äkkiä ilmaista.

Jorinaa säännöistä

Onhan tässä vuosien kuluessa säännötkin hieman muuttuneet, lähinnä kehittyneet selkeämmiksi, kiitos saamani palautteen. Erityiskiitos Tonille ja Villelle tieto- taitosysteemiin liittyvistä vinkeistä.

Myös viralliselta puolelta, eli Wizard of the Coastilta kuuluu hyvää (A)D&D:lle. Olen ilokseni huomannut D&D:n kolmannen julkaisun kehittäjien ( http://www.wizards.com/3e/faq.asp) olevan samoilla linjoilla kanssani useissakin asioissa. Esimerkiksi : taistelukierroksen pituus muuttuu järkeväksi minuutista kuuteen sekuntiin (Feyhawk 10s), typerät demihumanien taso- ja luokkarajoitukset poistetaan, myös maagit saavat bonustaikoja korkeasta älykkyydestä jne.

Wizard of the Coast ei tuhonnutkaan D&D/AD&D:tä, kuten pelkäsin, vaan on paremminkin tehnyt siitä juuri sellaisen pelin kuin AD&D:n toisen julkaisun olisi pitänyt ollakin jo kymmenen vuotta sitten. Siirryn melko varmasti D&D 3rd Edition-sääntöihin, kunhan ne ilmestyvät tämän vuoden elokuussa. AD&D on kuollut - kauan eläköön D&D 3rd Edition! :-)

Säännöt, joilla Feyhawkia tällä hetkellä pelautan ovat sekoitus AD&D:n ensimmäisen ja toisen julkaisun sääntöjä omin muutoksin : esimerkiksi suurin osa AD&D:n taulukoista on linearisoitu ; käytössä on Rolemaster-tyylinen "open ended d100" tieto- taitosysteemi.
Ainut merkittävä muutos AD&D:n taistelusysteemiin on kriittisten iskujen ja kompurointien mukaanotto. Nämä tosin olivat mukana lähes sellaisinaan jo aikaisemminkin.

Hahmonluonti on systeemissäni selvästi hitaampaa ja työläämpää kuin AD&D:ssä normaalisti, mutta laskemista helpottaa se, että käyttämäni hahmolomakkeet ovat Excel-taulukkomuodossa. Hahmolle heitetään normaalien Str,Dex, Con, Int, Cha lisäksi myös SENsors (aistit) ja COMelines (ulkonäkö). Oleellisin muutos hahmon ominaisuuksissa on kuitenkin POWerin (mielenvoimat) käyttöönotto. Hahmon power määrää sekä pappien että maagien taikavoimien bonukset. Eli D&D:n Wisdom on korvattu Powerilla.

No se säännöistä. Katsotaanpa seuraavaksi millaisia seikkailijoita on tällä kertaa mukana.



Sekalainen seikkailijaseurue

Kampanja alkoi melko eteläisestä Greyhawkista, tarkemmin sanottuna Hold of Sea Princes:stä Port Toli:n satamakaupungistä. Hahmoista vain kaksi oli paikallisia, seurueen ihmiset : druidi Irene, porukan ainoa nainen, sekä nyt jo edesmennyt soturi Loran. Muut olivatkin sitten toinen toistaan komeampia haltia- tai puolihaltiamiehiä. Tai no ei nyt ihan, onhan joukoon tupannut myös rumia kääpiöitä sekä rumia ihmisbarbaareja. ;-)

Tämä kauniit vs rumat tai haltiat vs kääpiöt ja/tai ihmiset onkin luonut seurueeseen mielenkiintoista sisäistä jännitystä. Eivätkä hahmot ole vielä onnistuneet pääsemään toisistaan eroon, vaikka olisivat näin ehkä halunneetkin tehdä, sillä järjettömän suuret Roc-linnut veivät seikkailijaseurueen pesäänsä, joka sijaitsi tietenkin keskellä korkean vuoren huippua.
Nyt seikkailijaseurue on lähinnä vain yrittänyt selvitä hengissä alas vuorilta ja tässä hahmot ovat tarvinneet toistensa apua. Ja kun kuolleisuusluvut ovat olleet aivan epä-D&D-mäisen pienet, niin alkuperäinen Port Tolissa pikaisesti toisensa tavannut joukkio on jo ehtinyt tutustua toisiinsa melko hyvin. Saahan nähdä kuinka käy kun seurue pääsee taas "sivistyksen" pariin.

Luovutan puheenvuoron seuraavaksi Othiel-bardille, seurueen kronikoitsijalle ja tarinankertojalle. Ole hyvä Othiel.