Taidot ja tiedot (Skills)

D&D Feyhawk - lisäsääntöjä               12.9.2002 Peter the Fey


Pelaajahahmojen taidot ja tiedot

Taitoheitto kuten Rolemasterissa, 'open ended' d100.

AD&D Non Weapon Proficience lasketaan alkutaidoksi kertomalla kyseiseen taitoon vaikuttava ominaisuus (stat) kertoimella 1-3, yleensä kahdella. Jos taitoon vaikuttaa kaksi ominaisuutta, niin laskemalla niiden summa tai ottamalla näistä keskiarvo. (Jos kerroin on yksi.) Lisäksi jokaiseen taitoon määritellään bonus, joka tulee yleensä samasta ominaisuudesta kuin kyvyn aloitusarvokin, mutta ei ihan kaikissa tapauksissa. ! Lopputulos voi olla jopa negatiivinen!

Taitojen kehittäminen

Taitoja voi korottaa käyttämällä taitoihin Non Weapon Proficiency Slot:teja ja kokemuspisteillä ostamalla sekä lisäksi pelitilanteissa saaduilla rasteilla.

Ylimääräisen Proficiency Slotin käyttäminen nostaa taitoa kyseisen statin verran. Esim. Riding DEX%. Tätä menetelmää voi kuitenkin käyttää vain kerran.

Rastilla korottaminen on kuten RuneQuestissa. Heitetään d100, jos yli taitoprosentin, taito nousee. Välillä 0-25 d6%, 26-50 d4% 51-75 1-2% ja 76-100 1%. Muista vähentää hahmon taitoprosentista bonukset ennen heittoa! GM myöntää rasteja, silloin kun käytät jotain taitoa onnistuneesti tärkeässä tilanteessa ja kuvailet hahmosi toimia tarkasti, asiantuntevasti ja rooliin hyvin eläytyen.

Kokemuspisteiden käyttö

Kokemuspisteillä (XP) voi korottaa taitoja ja erikoiskykyjä, joita on käytetty menestyksellisesti edellisen seikkailun aikana. Kun olet käyttänyt jotain taitoa tarpeeksi käytännön tilanteissa, GM kertoo milloin, merkkaa yksi vinoviiva kyseisen taidon kohdalle merkiksi siitä, että voit korottaa ko. taitoa kokemuspisteillä ostamalla. Hahmon aloituskokemusta saa käyttää taitojen korottamiseen vapaasti. Yhden taitoprosentin hinta riippuu taidon entisestä arvosta seuraavan taulukon mukaan. Muista vähentää bonukset vanhasta arvosta! Eli arvo katsotaan taitolomakkeen Trained-kohdasta.

Yhden taitoprosentin hinta:
vanha arvoXP yht.(XP)
-15% 25375
16-50% 501750
51-75% 1002500
76-90% 2503750
91-99% 5004500

XP = eXperience Point