Kriittiset iskut

(A)D&D Feyhawk - lisäsääntöjä            9.12.2003 Peter the Fey

Kriittiset iskut (A)D&D:hen

Kriittinen isku voi ilmetä, kun hyökkäysnopan (d20) heitosta tulee luonnollinen 20 tai modifioituna yli 20, sillä tilannemodifikaatiot lasketaan mukaan määriteltäessä kriittistä. Esimerkiksi jos vastustaja on pökertynyt (stunned) +2 ja hyökkäsnopanheiton tulos 19 (19+2=21) > 20=> mahdollisuus kriittiseen.

Tämän jälkeen heitetään d10 ja lisätään tulokseen muut mahdolliset modifikaatiot. Jos tulos ylittää ko. aseen kriitisen rajan, joka on yleensä 7 miinus mahdollinen hahmoluokan tuoma muutos, niin kriittinen isku ilmenee.

Seuraavaksi heitetään kriittinen vaurio d100:lla ja lisätään saatuun lukemaan mahdolliset aseen tai tilanteen tuomat modifikaatiot. Lopuksi katsotaan kyseessä olevan aseen kriittiset osumat taulukosta tulos.


Hahmoluokan vaikutus

Hahmoluokka vaikuttaa meleeaseella tehdyn kriittisen iskun todennäköisyyteen seuraavasti.
Eli seuraavat bonukset vähennetään seitsemästä. ! Huomio, hahmoluokka EI siis vaikuta ampuma- ja heittoaseilla kriittisen osuman rajaan!
hahmoluokka   bonus:   kriittisen iskun raja:   (joka siis pitää ylittää!)

   WARRIORS   +1   6 (Fighters, Cavaliers, Paladins, Rangers)
   PRIESTS     0   7 (uskonnosta riippuen voi olla parempikin)
   ROGUES  
     Assassin +3   4
     Bard     +1   6
     Thief    +2   5
   WIZARDS     0   7
   MONK   +1 (+2)  6 (5)(humanoideille)

Spesialisaatio ko. aseeseen parantaa kriittisen iskun mahdollisuutta (-1). (Mutta vain yhden kerran!
Tuplaspesialisaatio [AD&D 1sted.] ei siis enää lisää kriittisen iskun mahdollisuutta.)
(Myös kavaljeerin "Weapons of Choice" [AD&D 1st ed.] parantaa kriittisen iskun mahdollisuutta yhdellä (-1).)

"Vasemman käden" kriittiseen +1 , eli vaikeutuu yhdellä. ( Secondary Weapon Critical +1)

Jos aseen käyttäjä ei ole opetellut kyseessä olevan aseen käyttöä (No Weapon Proficiency),
niin kriitinen isku vaikeutuu kahdella,eli +2 kriittisen rajaan.


Tilanteen tuomat modifikaatiot

onnistumiseen (d10) (d100) vaurioon
Hyökkääjä ei näe kohdetta-3-15 esim. silmät sidottu tai sokea
Hyökkääjä pökertynyt (Stunned)-2 -10
Isku sivustasta (Flank)+1 +5
Isku takaapäin (Rear)+2+10 kohde osaa odottaa hyökkäystä takaapäin Flanking [3rd ed.]
Isku näkymättömistä+4+30 kohde ei osaa odottaa hyökkäystä (Invisibility & Backstab)
Kohde pökertynyt (Stunned) +2+10
Kohde osittain sidottu+X+(X*5) *!

*! Modifikaatio riippuu sitä miten pahasti kohde on sidottu.
Jos kohde ei voi ollenkaan liikkua, niin noppaa on turha heittää.
Avuttoman uhrin voi tappaa automaattisesti (Coup de .. .

Modifikaatioista ja bonuksista riippumatta d10 heiton tulos 10 on aina kriittinen onnistuminen ja
tulos 1 ei ole koskaan kriittinen.

Mahdollisista modifikaatioista huolimatta d100 heiton tulos 00 on aina paras mahdollinen kriittinen.

Maagisen aseen ollessa kyseessä, taikapisteet (Enchantment Bonus) lisätään aseella aiheutettuun kriittiseen vaurioon.
Aseen lumous voi mahdollisesti vaikuttaa myös kriittisen rajaan, mutta tämä on tapauskohtaista.

Ampuma-, heittomatka

Ampuma ja heittoaseilla etäisyys vaikuttaa kriittisen rajaan seuraavasti:
  Point-Blank +1,  Normal Range 0,   -1/Range Increment.