Kompurointi

D&D Feyhawk - lisäsääntöjä              8.11.2001 Peter the Fey

Kompurointi (Fumble) säännöt AD&D:hen

Kompurointi voi ilmetä, kun hyökkäys (tai torjunta) nopanheitosta tulee tulos 1.
Kun d20 antaa tuloksen 1 : heitetään d10 jos tulos jää alle kompurointirajan (Fumble Rate), niin seuraavaksi heitetään d100 ja katsotaan kompurointitaulukosta kompuroinnin vaikutus.

Kompurointirajaan (Fumble Rate) vaikuttaa käytetyn aseen kompurointiarvo sekä mahdollinen hahmoluokan tuoma modifikaatio. Aseiden kompurointiarvot (Weapon Fumble Rates) vaihtelee välillä 4-8, riippuen aseen vaikeudesta käyttää. Esimerkiksi aseen huono tasapainotus lisää kompuroinnin mahdollisuutta.
Maagisten aseiden kompurointiarvo on yleensä bonuksensa verran perusarvoa pienempi.

Aseettoman taistelun, nyrkkeily ja paini, kompurointiraja on normaalisti neljä.
Jos hahmo yrittää jotain erikoista, niin raja voi olla toki paljon korkeampikin.
Jos hahmolla on Improved Unarmed Strike Feat – erikoistaito, niin kompurointiraja on kolme.


Aseiden kompurointiarvot (Weapon Fumble Rates)

d10   Aseet                   

 5   tikarit, nuijat (paitsi piikkinuija), sotavasara , tikat, veitset, jo, yms. pienet yhden käden aseet.

 6   lyhyet miekat, piikkinuijat (mauls), sotahakku, pienet kilvet.

 7   kirveet, pitkät yhden käden miekat, varsijouset, bo, sauvalinko, sauva, tavallinen hakku, lyhyet keihäät, keskikokoiset kilvet.

 8   kahden käden miekat, varstat, jouset, linko, ruoskat, hilparit ynms., peitset (paitsi raskaspeitsi) ja muut pitkät keihästyyppiset aseet, isot kilvet.

 9   raskas peitsi ja erityisen pitkät keihäsaseet ( pikes) sekä erikoisen vaikeakäyttöiset aseet esim. erikoiset ketjuaseet, viikate jne. Useimmat sellaiset esineet, joita ei ole edes suunniteltu aseiksi esim. tuoli.

Tämä taulukko on lähinnä ohjeellinen, GM:n tulee harkita jokainen tapaus erikseen kompurointiarvoja määrittäessään.
Huonolaatuisen aseen kompurointiarvo on usein normaalia suurempi, ja erityisen hyvälaatuisen vastaavasti pienempi.

Hahmoluokkan vaikutus kompurointirajaan

	WARRIORS 	-1
	BARBARIAN	 0
	PRIESTS		 0
	ROGUES		 0
	MONK		 0
	WIZARDS		+1
Lisäksi kompurointi arvo (fumble rate) alenee tason mukaan seuraavasti :

Seuraavat FEATit alentavat kompurointi arvoa (fumble rate) :

Jos hahmolla ei ole taitoa (proficiency) kyseiseen aseeseen, kompurointi arvoon lisätään "Non-Proficiency penalty". Kuitenkin kaikissa tapauksissa d10:n tulos 1 on aina kompurointi ja tulos 10 ei ole koskaan kompurointi.

Heikomman käden aseen kompurointi arvo on yhtä korkeampi kuin normaalisti (Secondary Weapon Fumble +1).
Two Weapon Style Specialization – taistelutyyliin erikoistuminen tai Two Weapon Fighting – erikoistaito , mutta Ambidexterous poistaa.