VAROITUS! Tässä viikottaisessa artikkelissa käydään läpi viime jakson tapahtumat ja annetaan pientä, kutakuinkin spoilaamatonta vinkkiä siitä, mitä tuleman pitää ensi viikolla. Samalla kerron myös hiukan mielipiteitäni jaksoista. Lähteenä artikkeleille on käytetty mm. The Lurker's Guide to Babylon 5:ttä, Jane Killickin kausioppaita ja JMS:n kirjoituksia Compuserveen, AOL:ään ja Usenet Newseihin. Huom! Pidän tätä artikkelistoa spoilerittomana. Joskus kuitenkin saatan vihjata, mitä kannattaa tarkkailla tulevaisuutta silmällä pitäen. Spoileriturvallinen WWW-sivu, josta lähteä liikkeelle on Varjojen paratiisi osoitteessa http://www.cs.tut.fi/~leopold/Babylon5/ . Nämä viikkoartikkelit on kaikki arkistoitu kyseisen sivun alla olevaan jaksoluetteloon. Uutisryhmä sfnet.viestinta.tv.babylon5:n kotisivu on osoitteessa http://www.cs.tut.fi/~leopold/Babylon5/SVTB5/ . Ohje, miten tähän ryhmään saadaan lähetettyä viestejä vaikka sinulla ei olisi edes normaalia nyyssienlähetysmahdollisuutta on sivulla http://www.cs.tut.fi/~leopold/Babylon5/SVTB5/Sahkopostitse.html . (HUOMAA! Virkkeen päättävä piste EI ole osa WWW-osoitetta.) - Henrik 'Leopold' Herranen ----------------------------------------- Tämän viikon jakso: 100. The Ragged Edge (Vähäosaiset) TV2 00/01/08 kello 24:10, P5-pisteet 8.47, sijoitus 44/114: ******* URL: http://www.midwinter.com/lurk/guide/100.html "Well, as Mr. Garibaldi says: 'I think I'll wait for the movie.'" G'Karin kirja leviää kuin Babylon 5 -nauhat maissa, joissa ei sarjaa esitetä: jokainen ottaa muutaman kopion kavereille, joista jokainen ottaa taas muutaman kopion, kunnes kopioita on lopulta valtava määrä. G'Karin tapauksessa homma kuitenkin repeää, kun kirja meni painoon ja siitä tehtiin reilut puoli miljoonaa kopioita - joista jokaisessa on Garibaldin kahvitahra mukana. Franklin puolestaan yrittää päästä Garibaldin lähelle aivan samalla tavalla kuin Garibaldi yritti aikoinaan saada Franklinia tilille piristeiden käytöstä. Mutta kuten silloinkin, nytkin hyvä ystävä torjutaan, vaikka hätä olisi akuutti. Ja kun viinaa tarjotaan drazilassa, ei G-mies enää paljoa jaksa vastustella. Seurauksetkin ovat sen mukaiset, mutta vieläkään miehelle ei apu kelpaa. Alkoholisti on alkoholisti on alkoholisti, ja palatsinvartijan nappi saa sitten toimia ainoana todisteena centaureja vastaan. Ei mennyt hyvin se retki, ei. Franklin on sitten varattu Maan xenobiologian laitoksen uudeksi johtajakso Benjamin Kylen (0. "The Gathering") tilalle ensi vuoden alusta alkaen. Näyttää siltä, että vastoin kaikkia säännöksiä Franklin tietää, että Kyle avasi Koshin puvun, koska melkein lipsautti tämän tiedon Sheridanille. Ehkäpä Kyle kertoi tämän Franklinille, kun sai tietää tämän seuraavan häntä Babylon 5:lle. Jaksossa kokeiltiin tehdä paljon virtuaalisettejä Crusadea silmällä pitäen: Crusadessahan jouduttaisiin koko ajan liikkumaan uusilla planeetoilla, joten oli hyvä jo nyt vähän harjoitella. Sen sijaan, että käytäisiin ulkokuvauksissa samoilla Los Angelesia ympärivissä vuoristomaisemissa, joissa on niin monta kertaa käyty Star Trekissä, SAABissa, Starship Trooperseissa ja tuhannessa muussa elokuvassa ja tv-sarjassa, päätettiin pitäytyä kokonaan sisällä kuvattavissa virtuaaliseteissä, joissa osa kuvasta luodaan tietokoneella. Etuna tässä kuvaustavassa oli kustannusten hallinnan lisäksi se, että maailma voitiin esimerkiksi valaista kokonaan eri värisillä valoilla kuin auringonvalolla ja mahdollisesti useammalla kuin yhdellä "tähdellä". Tätä onkin jaksossa käytetty hyväksi. Avonaisia kysymyksiä: - Saadaanko centaureja vastaan parempia todisteita? - Malttavatko muut lajit odotella niitä? PIENI SPOILERITILA - PARI SANAA SEURAAVASTA JAKSOSTA SEURAA! 25 20 15 10 5 Jos vastaat tähän artikkeliin, älä lainaa tästä loppuosasta! ----------------------------------------- Seuraava jakso: 101. The Corps is Mother, the Corps is Father (Psykot on äiti, psykot on isä) TV2 00/01/15 kello 24:00, P5-pisteet 8.23, sijoitus 57/114: ****** Pieni hengähdys välissä sisältää alkutekstit, jotka niidenkin kannattaisi nauhoittaa, jotka yleensä häpeällisesti skippaavat ne.